Samen weten we meer…

SEO – Zoekmachine optimalisatie

Zo hoog mogelijk gevonden worden in Google of de andere zoekmachines, dat lijkt de gouden graal. Hoe belangrijk is het, en hoe bereik je het?

Natuurlijk wil je dat als iemand zoekt op katholieke kerk en de plaatsnaam, dat jouw pagina dan als eerste wordt getoond. En misschien ook nog wel bij andere zoekwoorden. Welke zoekwoorden dat zijn, kan per geloofsgemeenschap verschillen, en zal ook voor de parochie anders zijn dan voor de locaties.

Maar voordat we ingaan op het verbeteren van de zoekresultaten, laten we eerst eens kijken naar de pagina met zoekresultaten.

Google resultaten

Aan de linkerkant worden de zoekresultaten getoond op basis van van de zoekwoorden die de bezoeker heeft opgegeven, en rechts geeft Google daar zelf informatie weer over het bedrijf dat links bovenaan staat. Soms staat deze informatie niet aan de rechterkant, maar wordt die boven de zoekresultaten weergegeven, zoals bij Mijdrecht.
Met een flinke afbeelding trekt deze informatie van Google direct de aandacht, vaker dan de informatie van de zoekresultaten! Maar de informatie die Google daar toont haalt het uit eigen bronnen, niet uit onze websites!

Het is dus zaak dat de “bedrijfsinformatie” die Google van ons heeft correct is. Hoe?
Voor elke geloofsgemeenschap zal het centraal secretariaat zich melden als “eigenaar van dit bedrijf”. Het is vervolgens zaak om wijzigingen in “de openingstijden” van lokaal secretariaat en vieringen aan het centraal secretariaat door te geven, zodat zij kunnen zorgen dat de Google bedrijfsinformatie actueel is.

De bedrijfsinformatie wordt vertoond op basis van het bedrijf dat aan de linkerzijde als eerste wordt getoons, dat dus als hoogste scoort in de zoekresultaten.
Dus is het zaak om daar bovenaan te staan.

=> Informeer het centraal secretariaat bij wijzigingen in tijden van het lokaal secretariaat!

Wat maakt dat een pagina hoog wordt getoond in de zoekmachines?

Het algoritme verschilt per zoekmachine, is een bedrijfsgeheim – dus niet openbaar – en wijzigt met enige regelmaat. Dus wat vandaag een goed resultaat geeft kan over enige tijd achterhaald blijken. Regelmatig evalueren is dus verstandig.

Omdat de zoekmachine van Google het meest wordt gebruikt, beperken wij ons tot deze zoekmachine.

Hoewel het algoritme geheim is, is er wel een aantal zaken bekend, zoals:

  • hoe vaak komen de zoekwoorden voor op de pagina;
  • wanneer is het voor het laatst aangepast.

Hoe vaak komen de zoekwoorden voor op de pagina?

Het zoekwoord moet natuurlijk wel in de pagina voorkomen. Relevant zijn hierbij de titel van de pagina, kopregels van teksten, de tekst zelf en de namen en “alt-teksten” van afbeeldingen.

De alt-tekst van een afbeelding  wordt getoond als de afbeelding niet kan worden getoond. Omdat het dus invloed heeft op de zoekresultaten, is het verstandig om dit op te geven.

Overdrijf niet met het gebruik van de zoekwoorden: zorg dat het wel een toegankelijke, leesbare tekst is.

Wanneer is de pagina voor het laatst aangepast?

Actuele informatie scoort uiteraard beter dan een pagina die al jaren niet is bijgewerkt. Pas de informatie dus een paar keer per jaar aan, ook al is het maar minimaal.

Hoe scoort de pagina – SmartCrawl

Hoe weet je nou wat het effect is van aanpassingen die je maakt?

=> SmartCrawl helpt je bij het opgeven van je je zoekwoord(en) en hoe de pagina zal scoren in Google.

Wij gebruiken als voorbeeld de Homepagina van Kockengen.

Met SmartCrawl geef je het zoekwoord in. Met de Refresh knop start je de analyse en krijg je tips om de pagina te verbeteren.

Belangrijk is de zogenaamde Meta data. Met de knop “Edit Meta” kan je opgeven hoe je wilt dat deze pagina door Google moet worden geïndexeerd en weergegeven in de resultaten.

Tips:

  • Pas de SEO Titel aan: vervang St Jan de Doper door de naam van de geloofsgemeenschap

Hoe ziet de pagina eruit in Google?