Samen weten we meer…

Betalingen

Voor het ontvangen van betalingen via de website wordt gebruik gemaakt van twee verschillende oplossingen:

  • betalingen via Mollie,
  • betaalverzoek van de bank waar de kerk bankiert.

1. Mollie vs. Betaalverzoek

Voor elke betaling die wij via Mollie ontvangen wordt € 0,29 excl. BTW berekend, dus € 0,35 per betaling. Dat maakt Mollie ongeschikt voor betalingen van lage bedragen, zoals voor een kaarsje in de Mariakapel of voor de collecte via de online viering.

Een betaalverzoek via de eigen bank is daarentegen gratis.

Dus waarom niet altijd gebruik maken van een betaalverzoek?

Een betaalverzoek is slechts gedurende een beperkte tijd geldig. Als de geldigheid is verstreken moet er een nieuw betaalverzoek worden aangemaakt.

Betalingen via Mollie hebben geen beperking in geldigheid.

2. Betalingen via Mollie

Betalingen via Mollie vinden plaats via Mollie Forms.

Dat kan een gift zijn, bijvoorbeeld de kerkelijke bijdrage of een donatie, of de betaling voor een dienst, zoals voor een of meerdere intenties.

2.1 Betaling van een gift

Voorbeeld: bijdrage voor een kerkelijke actie of een donatie.

2.1.1 Mollie Forms – Formuliervelden

Hiervoor is het volgende scherm in Mollie Forms opgezet.

Met de knop “Nieuw veld toevoegen” is het veld met label “Eventueel: Opmerking” toegevoegd.

Door bij de “Versturen knop” de class “verzendknop” mee te geven erft deze de instellingen die voor de knoppen op de website gelden.

2.1.2 Mollie Forms – Gedrag

Door de Mollie API-sleutel in te vullen en het formulier op te slaan verschijnen de mogelijke betaalmethodes.

Vervolgens kunnen dan de overige instellingen worden gekozen.

2.1.3 Mollie Forms – E-mails

Bij een successvolle betaling zal een e-mail worden verstuurd naar de gever, en een tweede e-mail naar de kerk, in dit geval de penningmeester.

 

 

Het is ook mogelijk om e-mails te versturen als de betaling niet succesvol wordt uitgevoerd, maar dat is niet als zodanig ingesteld.

2.2 Betaling voor een dienst

Als een bezoeker een dienst van ons afneemt, bijvoorbeeld deelname aan de voorbereiding voor de Eerste Communie, dan worden eerst de gegevens voor die dienst in een formulier ingevuld en verstuurd, en daarna wordt automatisch een Mollie formulier getoond voor de betaling. Dit proces wordt beschreven bij de formulieren.

2.2.1 Mollie Forms – Formuliervelden

De velden die vanuit het voorgaande formulier worden doorgegeven worden in het Mollie formulier afgeschermd, zodat ze niet kunnen worden gewijzigd.


2.2.2 Mollie Forms – Gedrag

Bij een geslaagde betaling wordt de bezoeker teruggeleid naar de homepagina van de geloofsgemeenschap. Bij een mislukte betaling wordt een pagina getoond met uitleg wat de bezoeker nu wordt geadviseerd te doen.

2.2.3 Mollie Forms – E-mails

Ook hier worden e-mails verstuurd naar de bezoeker en naar de kerk, maar nu ook in geval de betaling niet succesvol is verlopen.

Bij een succesvolle betaling zullen zowel de penningmeester als het lokaal secretariaat de e-mail ontvangen. Bij een mislukte betaling zal een e-mail worden verstuurd naar het lokaal secretariaat.

Immers, het lokaal secretariaat heeft ook het formulier ontvangen met de gegevens voor de aangevraagde dienst, en wordt zo geïnformeerd over de betaling.

 

3. Betalingen via betaalverzoek

Een betaalverzoek wordt door de rekeninghouder – de penningmeester – aangemaakt bij de bank waar de geloofsgemeenschap bij bankiert. Bij de meeste banken kan dat via internet bankieren of via de app.

Het resultaat van zo’n betaalverzoek is een QR-code en een link (een url).

Een betaalverzoek is slechts gedurende een beperkte periode geldig. Echter willen we niet steeds op diverse plaatsen op de website de QR-code en/of de link vernieuwen. Daarom creëren we een vaste QR-code en kiezen we een vaste link / url.

De vaste QR-code komt in de plaats van de QR-code van de bank – die gebruiken wij dus niet! – en verwijst naar de vaste link. De vaste link verwijst op zijn beurt naar de betaallink van de bank. Wij vernieuwen de vaste link op een centrale plek.

3.1 Vaste link/url bepalen

We kiezen een url met een logsiche naam, bijvoorbeeld https://…./abcoude/betaalverzoek/. Deze url bestaat in feite niet, maar verwijst alleen maar door naar de tijdelijke betaallink van de bank.

3.2 Vaste QR-code aanmaken

Voor de vaste url maken we een QR-code aan, bijvoorbeeld op https://nl.qr-code-generator.com/.
Als je op die site de url invult en op Downloaden klikt, gebeuren er verschillende dingen. Niets doen, gewoon afwachten, uiteindelijk zie je dat er een bestand frame.png wordt gedownload. Je kunt dan het tabblad sluiten. Het frame.png bestand kan je een passende naam geven en uploaden naar de website.

Die QR-code verwijst dus altijd naar de vaste url, die op zijn beurt verwijst naar de tijdelijke betaallink van de bank.

Let op: een QR-code is bedoeld om te scannen. Echter, als de website wordt bezocht vanaf een mobiele telefoon, dan kan die QR-code niet worden gescand. Daarom moet de QR-code zelf – de afbeelding van de QR-code – ook naar de vaste url verwijzen.

3.3 Vaste url doorverwijzen

Via SmartCrawl Pro -> Redirect URL kan een url doorverwijzing worden aangemaakt of bijgewerkt.