Samen weten we meer…

Pagina’s en Berichten

De basis van WordPress bestaat uit pagina’s, berichten en media.

Pagina’s zijn statisch van aard en zie je terug in de opties in het menu. Berichten zijn vluchtig van aard en worden gebruikt voor blogs, artikelen en nieuwsberichten. Berichten staan zelden individueel in een menu genoemd, doorgaans is een overzichtspagina van berichten in het menu opgenomen.

Een bericht zal na publicatie gelijk zichtbaar zijn op de website – tenzij het is geagendeerd -, een pagina zal pas zichtbaar worden nadat het in een menu is geplaatst.

Als berichten al in het menu zijn opgenomen, dan is dat doorgaans een overzichtspagina (een lijst) van meerdere berichten van dezelfde categorie.

1. Pagina’s

Een pagina heeft een statisch karakter en verandert na publicatie weinig. Voordat het op de website zichtbaar wordt, moet deze eerst in een menu worden opgenomen. De pagina is wel vindbaar via de zoekfunctie, het vergrootglas rechts bovenin het scherm.

2. Berichten

Een bericht is tijdsbepaald. Na publicatie kan het gelijk zichtbaar zijn op de website, en verschijnt het in volgorde van publicatie, de nieuwste als eerste. Op de homepagina worden bijvoorbeeld alle berichten van de parochie of de geloofsgemeenschap in volgorde van publicatie getoond.

Een bericht kan worden geagendeerd. Door het een publicatiedatum in de toekomst te geven zal het pas op die datum zichtbaar worden.

Waar het bericht op de website wordt getoond wordt bepaald door de Geloofsgemeenschap en de Categorie. Daarover meer, verderop op deze pagina.

3. De slug

Elke pagina en elk bericht heeft een slug. WordPress creëert die zelf vanuit de titel. In de afbeelding hieronder is de slug “paginas-en-berichten”.
De slug vormt samen met het domein (voor de parochie: stjandedoper-vechtenvenen.nl) de URL, het internetadres van de pagina of het bericht. Hieronder wordt dat ook wel de permalink genoemd, maar die term wordt verder weinig gebruikt.

Als je de pagina of het bericht op de website bekijkt, dan zie je dat de URL er als volgt uitziet: https://stjandedoper-vechtenvenen.nl/…../paginas-en-berichten/.

De slug moet uniek zijn. Als de slug al bestaat, voegt WordPress daar zelf een volgnummer aan toe.

Waarom is de slug belangrijk? Hij bepaalt mede de URL waarop de pagina gevonden zal worden. Voor pagina’s zullen we hem daarom in de volgende situaties aan willen passen:

  • Als het een pagina is waarop bezoekers direct zullen binnenkomen, dus niet via een optie op de parochiewebsite.
    Voorbeeld: https://stjandedoper-vechtenvenen.nl/abcoude. De automatisch gecreëerde slug was geloofsgemeenschap-hh-cosmas-en-damianus. Door de slug te veranderen naar “abcoude” is deze veel eenvoudiger om te onthouden en in te typen.
  • Als de pagina niet uniek is.
    Voorbeeld: elke geloofsgemeenschap heeft een eigen pagina om een intentie aan te vragen. De pagina is hetzelfde, alleen het formulier is anders (e-mails naar lokale e-mailadressen). Om de slug uniek te maken laten we de slug voorafgaan door twee letters van de geloofsgemeenschap, gevolgd door een “-“. Voorbeeld: ab-intenties (waarbij ab staat voor Abcoude).

4. Het edit-scherm

Het edit-scherm begint met de titel, de URL / de permalink (met slug) en de geloofsgemeenschap.

4.1 De inhoud

Daarna komt de editor, waarmee de inhoud van de pagina of het bericht wordt beschreven.

Wij maken geen gebruik van de zgn. Nimble editor. In de klassieke editor die wij gebruiken staan:

  • knoppen, om media, een icoon of een shortcode in te voegen,
  • iconen en zgn. dropdown-lijsten, om de tekst te bewerken
  • een Visueel en een Tekst tabblad, waarbij in het Tekst tabblad de tekst in HTML formaat kan worden bewerkt.
    Het Tekst tabblad gebruiken we bijvoorbeeld als we de tekst van elders – bijvoorbeeld vanuit Word – willen plakken.

4.1.1 Media toevoegen

Met de knop “Media toevoegen” wordt de media-bibliotheek geopend. Daar kan een media bestand – meestal een afbeelding of een pdf – worden gekozen, en indien nodig eerst worden geüpload.

Een belangrijk attribuut is de zgn. Alt-tekst. Dat is de tekst die verschijnt als de afbeelding niet kan worden geladen, bijvoorbeeld om dat de internet verbinding is verbroken. Zoekmachines waarderen het gebruik positief.

Als de afbeelding is ingevoegd kan deze worden bewerkt door hem aan te klikken.

Met het potlood icoontje kan de bewerking worden gestart. Opgegeven kan worden hoe de afbeelding moet staan ten opzichte van de omliggende inhoud, en of de afbeelding zelf een link moet zijn naar een andere URL en hoe die link dan geopend moet worden.

4.1.2 Insert Shortcode

Een andere knop staat toe om een shortcode in te voegen. Dit betreft shortcodes van de Shortcodes Ultimate plugin, een verzameling shortcodes.

Een uitleg van elke functie kan je vinden onder

4.1.3 Experimenteren en ontdekken

Om bekend te worden met de vele functies van de editor is het zaak om te gaan experimenteren en te ontdekken. Maak een nieuwe pagina, sla die steeds op als Concept, en bekijk de wijzigingen.

4.2 Pagina-attributen

Door een pagina te koppelen aan een andere pagina kan een aantal attributen van die andere pagina worden geërfd. Die andere pagina is dan de Hoofdpagina.

Alle pagina’s van een geloofsgemeenschap worden zo gekoppeld aan de homepagina van die geloofsgemeenschap, en erven zo de indeling van de pagina en de zijbalken zoals dat op de homepagina is ingesteld. De URL komt er vervolgens zo uit te zien: https://stjandedoper-vechtenvenen.nl/abcoude/ab-intenties/.

4.3 Vertoning verfraaien

Los van de inhoud van een pagina of bericht kan nog een aantal zaken worden toegevoegd om alle pagina’s samen een zelfde uitstraling te geven van die geloofsgemeenschap.

4.3.1 Zijbalken

In de zijbalk kan het menu met de pagina’s van de geloofsgemeenschap worden getoond. Er is een aparte pagina voor menu’s, zijbalken en footers. Als het niet wordt ingevuld, dan worden de instellingen van de hoofdpagina gebruikt.

4.3.2 Slider

Om de geloofsgemeenschap een duidelijke presentie te geven binnen de parochiewebsite wordt op de pagina’s en berichten een slider vertoond van foto’s van de kerk.

Deze slider instellingen worden niet geërfd, en moeten voor elke pagina en bericht worden opgegeven.

4.3.3 Uitgelichte afbeelding

Om de vertoning van een bericht te verfraaien in het overzicht van de berichten van die categorie is het goed om een uitgelichte afbeelding toe te voegen. Dat is een afbeelding die betrekking heeft op het bericht. en maakt het overzicht van de berichten een stuk levendiger.

Een uitgelichte afbeelding kan ook aan een pagina worden toegevoegd. Dat is minder relevant, omdat pagina’s niet in overzichten worden weergegeven.

4.3.4 Samenvatting

Aan een bericht kan ook een samenvatting worden toegevoegd. Als die niet wordt toegevoegd zullen nl. de eerste 20 woorden worden getoond, gevolgd door  […], als teken dat er meer tekst is. Door de samenvatting in te vullen kan men zelf bepalen wat wordt getoond.


De samenvatting kan ook voor pagina’s worden opgegeven.

De samenvatting is ook interessant voor de tekst die in de zoekmachines wordt getoond.

Als een pagina of een bericht wordt gedeeld op sociale media, dan worden de uitgelichte afbeelding en de samenvatting op de sociale media getoond.

5. Zichtbaarheid na publicatie

Een bericht is na publicatie – tenzij geagendeerd – direct zichtbaar op de home pagina van de parochie of geloofsgemeenschap.

5.1 Zichtbaarheid op de website

De Post Carousel plugin wordt gebruikt om de berichten van de geloofsgemeenschap cq de parochie te selecteren, en de berichten in een zgn. grid-weergave op de home pagina te tonen.

5.2 Verspreiding via e-mail

Elke avond worden de berichten via e-mail verstuurd naar mensen die zich daarvoor via de website hebben aangemeld.

Dit wordt beschreven in Nieuwsbrieven en Websiteberichten.

5.3 Verspreiding via de kerk app

De berichten worden ook op de “Mijn RKK”-app getoond.

Uitgezocht moet nog worden met welke frequentie de berichten worden opgehaald. 

5.4 Wijzigingen niet zichtbaar

Soms zijn wijzigingen in een pagina of bericht op de website niet zichtbaar. Waarschijnlijk komt dat omdat de browser de pagina’s en de berichten opslaat om zo  bij een volgend bezoek dezelfde  pagina of bericht sneller te kunnen laden. Hetzelfde gebeurt ook op de server: een pagina of bericht die al eerder door een andere bezoeker was opgevraagd wordt een tijdje in het geheugen van de server bewaard.

De waarschijnlijke oplossing: Clear cache. Door op de knop “Clear cache” te klikken wordt de pagina of het bericht uit het geheugen van de browser en van de server verwijderd, zodat deze weer op basis van de nieuwe situatie wordt getoond.

5.4.1 Wijzigingen op al verspreid bericht

Wijzigingen in een bericht dat eerder al is verspreid via e-mail of kerkapp worden niet opnieuw verspreid.